13.05.2014, KAPANAN BELEDİYELERİN MALVARLIĞI

13.05.2014
                                                                                                                                      
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
 
6/12/2012 tarihli ve 28489 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan 6360 sayılı On Üç İlde Büyükşehir Belediyesi ve Yirmi Altı İlçe Kurulması İle Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun ile büyükşehir belediyesi kurulan illerin ve bunlara bağlı ilçelerin mülki sınırları içerisinde yer alan köy ve belde belediyelerinin tüzel kişiliği kaldırılmış, köyler mahalle olarak, belediyeler ise belde ismiyle tek mahalle olarak bağlı bulundukları ilçenin belediyesine katılmıştır.
Ayrıca, 30 Mart 2014 tarihinde yapılacak olan mahalli idareler genel seçiminden geçerli olmak üzere 2011 yılı Adrese Dayalı Nüfus Sayım sonuçlarına göre nüfusu 2.000’in altında olan 559 belediyenin tüzel kişilikleri kaldırılarak bu belediyelerin köye dönüştürülmesi öngörülmüştür. Dolayısıyla 559 belde belediyesi 30 Mart 2014’te yapılan yerel seçimler sonrası fiilen kapanmıştır.
 
Aşağıdaki sorularımın İçişleri Bakanı Sayın Efkan ALA tarafından yazılı olarak yanıtlanmasını saygılarımla arz ederim.  
 
 
Oğuz OYAN
İzmir Milletvekili 
 
  1. Kapanan belde belediyelerinin kanun hükümleri gereğince daha önce il özel idarelerine bildirdikleri personel sayısı, alacak ve borçları toplamları, taşınır ve taşınmaz varlıklarının bir bilançosu çıkarılmış mıdır? İzmir ili için bu değerler ne kadardır?
  2. Türkiye ölçeğinde mahalle olan köy sayısı ile mahalleye veya köye dönüşen beldelerin illere göre dağılımı nasıldır?
  3. Bazı illerde il merkezinden 150-200 kilometreye varan  uzaklıktaki köylere, beldelere, ilçelere hizmet götürmede, kapanan belde belediyeleri ile il özel idarelerinin işlevlerinin büyükşehir belediyelerince devir alınmasında sıkıntılar yaşanmakta mıdır, yaşanıyorsa bunlar size en çok hangi illerden yansımaktadır?
  4. Kapanan beldelere ve köy tüzel kişiliklerine uygulamanın başladığı tarihten itibaren götürülen Yol, Su ve Kanalizasyon hizmetlerinde aksamalar var mıdır? Varsa, en çok hangi illerdedir?
  5. Bu gibi durumlarda merkezi yönetimin olanaklarını devreye sokarak bu geçiş dönemindeki hizmet aksamalarına çözüm getiriyor, Büyükşehir Belediyeleri ile dayanışma gerçekleştiriyor musunuz? Gerçekleştiriyorsanız bunlar hangi illeri kapsamaktadır?
  6. Kapanan beldelerin geçmişteki siyasi eğilim ve yaşam biçimlerinin, yeni dönemde bağlı olduğu yeni belediyece ayırımcı veya dışlayıcı bir uygulamaya konu yapılması durumunda ne gibi önlemler almayı düşünüyorsunuz?
  7. Köy tüzel kişiliği kaldırılan köylerde ve mahalleye dönüştürülen köylerde 6360 sayılı Kanunun Geçici 1 inci maddesinin 15. fıkrasına göre beş yıl süreyle getirilen emlak vergisi, vergi, harç ve katılım paylarındaki muafiyet döneminin, kırsal kesimde yaşayanların yetersiz mali durumları düşünülerek uzatılması yönünde bir çalışma yapılmakta mıdır?
  8. İçme ve kullanım sularından büyükşehirce alınacak ücretin beş yıl boyunca en düşük tarifenin yüzde 25'ini geçmemesi şeklindeki düzenlemenin, bu şekliyle bile kırsal kesime ağır yükler getireceğini düşünerek yasayla getirilen muafiyet döneminin uzatılması konusunda bir çalışmanız veya öngörünüz bulunmakta mıdır?
  9. Mahalleye dönüştürülen beldelerin 5000 nüfusun altında olup da köy karakterini taşıyanlarında da Geçici Madde 1'in 15. fıkrasındaki muafiyetlerin uygulanması konusunda bir hazırlık yapılmasını düşünür müsünüz?
  10. Kapanan belde belediyeleri ve köy tüzel kişiliklerinin taşınmaz mal varlıklarının ilçe belediyeleri ile büyükşehir belediyeleri arasında paylaşımında ne gibi ölçütler kullanılmaktadır? Büyükşehir belediyeleri ile ilçe belediyeleri arasında bu paylaşım konusunda varılan mutabakatlara merkezi yönetim olarak, merkezi yönetimin illerdeki temsilcisi olan valiler aracılığıyla müdahalede bulunuyor musunuz? Bulunuyorsanız, yasaya aykırı olmamakla birlikte bunun yerel yönetim anlayışına bir aykırılık oluşturduğunu düşünmez misiniz?
  11. İzmir Büyükşehir Belediyesi ile ilçe belediyeleri arasında 30.000 m2 altındaki taşınmazların ilçe belediyelerine, üzerinde kalanların büyükşehir belediyesine devredilmesi mutabakatını onaylamayarak Komisyon'a geri gönderen İzmir Valisi'nin bu tutumu demokratik yerel karar alma mekanizmasına bir aykırılık değil midir? Bu konuya düzeltici yönde bir müdahaleyi düşünmez misiniz?
  12. Kapanan belediyelerin sınırları içerisinde bulunan ve yeni rant alanları olabilecek yerlerin yeni bağlandıkları belediyelerce kamusal amaçlar dışı  kullanımının önüne geçmek için ne gibi tedbirler almayı düşünüyorsunuz?
  13. 6360 sayılı Kanunun 16 maddesindeki "Mevzuatla orman köyleri ve orman köylüsüne tanınan hak, sorumluluk ve imtiyazlar orman köyü iken mahalleye dönüşen yerler için devam eder. Bir belediyeye katılarak mahalleye dönüşen köy, köy bağlısı ve belediyelerce kullanılan mera, yaylak, kışlak gibi yerlerden bu mahalle sakinleri ve varsa diğer hak sahipleri 25/2/1998 tarihli ve 4342 sayılı Mera Kanunu hükümleri çerçevesinde yararlanmaya devam eder” hükmünün uygulamada denetimini hangi araçlarla yapmayı planlamaktasınız? Yararlanma hakları devam etmekle birlikte mülkiyet dönüşümlerini kısıtlayacak/engelleyecek bir düzenleme bulunmakta mıdır?